31 اکتبر 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Neurology منتشر شده است، سطوح بالای اسیدهای چرب امگا 3 در خون، نشانگر مصرف بیشتر این چربی های سالم است و با علائم سلامت بهتر مغز در بزرگسالان میانسال مرتبط است.

اسیدهای چرب امگا 3، در غذاهایی از جمله ماهی های چرب مانند سالمون و شاه ماهی، بذر کتان، دانه چیا و گردو و همچنین در مکمل های غذایی یافت می شوند. مطالعات نشان داده اند که این چربی ها دارای مزایای سلامتی مختلفی هستند - از جمله محافظت از قلب در افراد مبتلا به دیابت، کاهش خطر زمین خوردن در افراد مسن و کاهش خطر کلی مرگ زودرس. مطالعه ی اخیر نشان داد که امگا 3 ممکن است یکی از اجزای غذایی باشد که به مبارزه با زوال شناختی و زوال عقل، همراه با ترکیبات مفیدی مانند آنتی اکسیدان ها و فیبر کمک می کند.

برای بررسی رابطه بین اسیدهای چرب امگا 3 و سلامت مغز، محققان سطوح امگا 3 را در خون 2183 بزرگسال با میانگین سنی 46 سال بررسی کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان سابقه زوال عقل یا سکته مغزی نداشتند. آنها سپس سطوح امگا 3 را با اندازه‌گیری‌های مغز شرکت‌کنندگان در اسکن‌هایMRI از جمله حجم کل مغز، حجم ماده خاکستری و سفید و حجم هیپوکامپ و همچنین معیارهای مختلف عملکرد شناختی، مقایسه کردند. شرکت‌کنندگان برای ارزیابی حافظه اپیزودیک، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و استدلال انتزاعی، آزمایش‌های شناختی انجام دادند.

محققان دریافتند که سطوح بالای امگا 3 در خون با حجم بیشتر هیپوکامپ در مغز مرتبط است، این یافته مهم است، زیرا هیپوکامپ نقش زیادی در یادگیری و حافظه دارد. سطوح بالاتر امگا 3، همچنین با نمرات بهتر برای استدلال انتزاعی در تست شناختی مرتبط بود.

هنگامی که محققان غلظت دو نوع مختلف امگا 3 - DHA وEPA - را به صورت جداگانه بررسی کردند، ارتباط های مشابهی با حجم هیپوکامپ و استدلال انتزاعی پیدا نمودند. سطوح بالاتر امگا 3، همچنین با یک معیار سلامت از ماده سفید مغز مرتبط بود، اما فقط در شرکت کنندگانی که دارای یک واریانت ژنتیکی به نامAPOE-  e4 بودند. ارتباط این واریانت ژنتیکی در تحقیقات قبلی با خطر بالاتر زوال عقل تایید شده است.

محققان نتایج خود را به‌جای قطعی به‌عنوان «اکتشافی» دسته‌بندی کردند، اما خاطر نشان نمودند که این نتایج نشان می‌دهد اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند نقش مفیدی در ساختار مغز و عملکرد شناختی در بزرگسالان میانسال داشته باشند. با این حال، محققان نوشتند: برای بررسی "الگوهای متابولیک بالقوه متفاوت بر اساس وضعیتAPOE - یعنی اثرات متفاوت سلامتی امگا 3 بسته به وضعیت ژنتیکی شما - و تایید رابطه کلی بین امگا 3 و سلامت شناختی، به مطالعات بیشتری نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/31/omega-3-levels-linked-to-brain-health-in-middle-age/